כאבי גב תחתון – סיבות, מניעה וטיפול.

הסבל לא נותן מנוח? – מומחה גב מומלץ מטעמנו ייצור אתכם קשר, לסילוק הכאבים – השאירו את פרטיכם.

אזור הגב כולו מהצוואר ועד העכוז מועד לכאבים, הכאבים יכולים להופיע בגב העליון, בגב האמצעי ובגב התחתון. אך האזור בגב שהכי פגיע ולכן גם הכי כואב, הוא אזור הגב התחתון. לא פחות מ80 % מאוכלוסיית העולם יחוו כאבי גב תחתון במהלך חייהם לפחות פעם אחת. מדובר בנתון מפחיד ולא פרופורציונלי ביחס לכאבי גב עליון ואמצעי, שם הנתונים של הסובלים מהם נמוכים בהרבה.
אבל חשוב לדעת שאת כאבי הגב התחתון לא חייבים לקבל כעובדה מוגמרת. כלומר אפשר למנוע אותם ברוב המקרים, או לפחות להקל עליהם. וזאת קודם כל באמצעות מודעות לבעיה, לגורמים לה ולדרכי המניעה והטיפול בה.
במאמר זה נקיף את כל מה שחייבים לדעת על כאבי גב תחתון.

כאב גב תחתון

תוכן עניינים

מעט רקע על כאבים בגב התחתון

כאבי גב תחתון עשויים להופיע בכל גיל, אך הסיכוי לסבול מהם הולך ועולה עם התקדמות הגיל. ככל שעמוד השדרה נחלש כך גוברים גם הכאבים. האזור בגב המוגדר כגב תחתון זהו מעל קו העכוז ועד לתחילת קו הצלעות.

מה שמאוד מאפיין את כאבי גב התחתון זו ההקרנה שלהם לאזורי גוף נוספים כמו למשל הרגליים, המפשעה, העכוז והבטן.

עוצמת ותדירות כאבי הגב התחתון משתנות מאיש לאיש, אצל חלק מהאנשים כאבי הגב התחתון יופיעו כאפיזודה בודדת וחולפת, ואילו אצל אחרים הם יכו פעם אחר פעם. אצל חלק מהאנשים עוצמת הכאב תהיה סבירה, בעוד אצל אחרים היא תהיה איומה ובלתי נסבלת.

וכאן יש בשורה טובה, ובשורה פחות טובה. הבשורה הטובה היא שכאבים אלו יחלפו מאליהם אצל כמחצית מהסובלים מהם ללא  התערבות רפואית עד 14 יום, ואצל 80 אחוז הכאב יעלם עד כחודש וחצי. כן, גם אם הכאב הוא עוצמתי וחזק במיוחד, הוא ברוב המקרים ירפא את עצמו.

אך הבשורה הפחות טובה היא שכשליש מהאנשים שחוו אפיזודה של כאבי גב תחתון פעם אחת, יסבלו שוב בעתיד מכאב זה, ואצל חלקם כאבי הגב התחתון יהפכו להיות כרוניים.

 

שמים סוף לכאבים והסבל, ומשפרים את איכות החיים שלך!​ השאירו פרטים​!!!

כיצד מתבטאת כאב גב תחתון?

הכאבים בגב תחתון עשויים להיות מגוונים. הם יכולים להרגיש כמו דקירות חדות הננעצות בגב התחתון, או תחושת שריפה אדירה. כאשר הכאבים מופיעים בגרסתם העוצמתית הם עשויים להוציא את הסובל מהם מכלל תפקוד, ולהקשות עליו מאוד לנוע עם הגוף, גם לצורך ביצוע פעולות פשוטות ובסיסיות ביותר.

 

מי עשוי לסבול מכאבי גב תחתון חזקים? – כאבי גב תחתון סיבות.

הכאב עשוי להופיע אצל כל אחד ללא התרעה מוקדמת. אבל יש אנשים שבהחלט חשופים יותר לסכנה של התפתחות כאבי גב תחתון. וזאת בשל מגוון מצבים אובייקטיבים שהגוף נמצא בו, או הרגלים לא טובים ביומיום המובילים לכך, כגון:

אלו הם המקרים העיקרים שבעקבותיהם אנשים מפתחים כאבי גב תחתון. אך יש עוד סיבות שלעיתים רחוקות יותר גורמות גם הן לכאבי גב תחתון, כגון: תאונה, נפילה מגובה, מחלות ודלקות חמורות הקשורות לעמוד השדרה, גידולים סרטניים ועוד.

 

למה מתפתחים כאבי גב תחתון חזקים מאוד?

אזור הגב התחתון סוחב על עצמו ממילא עומס אדיר, למעשה כל פלג גוף עליון יושב עליו ויוצר עליו לחץ. כך שהמאבק של הגב התחתון להצליח להחזיק את יציבת הגוף כנדרש הוא יום יומי, ולכן כל עומס קטן מיותר שאנחנו מוסיפים עליו עשוי להכביד עליו עוד יותר ולהכריע אותו במידה מסוימת.

 

חולשת שרירים ורצועות בגב התחתון

אצל רוב האנשים כאבי גב תחתון מופיעים בגלל חולשת שרירים או רצועות באזור, הנובעת מהעדר פעילות גופנית מספקת הגורמת למערך השרירים התומך בגב התחתון להיחלש.

הפעלת לחץ בלתי סביר על הגב התחתון

סיבה נוספת נפוצה מאוד לכאבי גב תחתון היא הפעלת לחץ בלתי סביר על אזור זה. לחץ זה יכול להיגרם מיציבת גוף לא נכונה, ישיבה ממושכת או לא נכונה מול מחשב או באוטו, מאמץ פיזי חריג הכולל התכופפות, סחיבה וכו', השמנת יתר, והריון. ככל ששרירי ורצועות הגב התחתון חלשים יותר, הכאבים יתפתחו מהר יותר, ובצורה חזקה יותר.

מאמץ פיזי ממושך והפעלת משקל גדול על הגב התחתון עשוי לגרום מעבר לכאבים עזים, גם לבלט דיסק או לפריצת דיסק בגב התחתון. וכאשר זה קורה הכאבים חזקים הרבה יותר, וגם תהליך ההחלמה הופך לקשה ולארוך יותר.

מצבים נפשיים לחוצים

גם מצבים נפשיים של לחץ, חרדה ודיכאון עשויים לגרום לכאבי גב תחתון. בדור שלנו ההבנה היא שלנפש יש קשר ישיר לגוף, ושלמצבים נפשיים יכולים להיות מחירים רפואיים. קשר זה בולט במיוחד בכאבי גב תחתון. כאשר בן אדם נתון ללחץ נפשי הוא מכווץ באופן בלתי רצוני, ולפעמים בכלל ללא מודעות את שרירי הגב התחתון, וכאשר אלה מכווצים ומעוותים לאורך זמן, הם עשויים בהחלט לגרום לכאבי גב תחתון עזים.

אלכוהול ועישון

טוב, אז אם חיפשתם סיבה נוספת למה להפסיק לעשן או לצרוך אלכוהול בצורה מופרזת אז הנה היא לפניכם.

אלכוהול ועישון הם שני הרגלים שכידוע נחשבים לרוב כמזיקים לבריאות. עישון גורם למחלות ריאה כרוניות, מחלות לב וכלי דם וסרטן. צריכת אלכוהול קשורה לשחמת כבד, מחלות לב, לחץ דם גבוה ושבץ מוחי. לשני החומרים הללו השפעות שליליות על עמוד השדרה כמו גם על חלקים אחרים בגוף שעלולים גם להוביל לכאבי גב תחתון כרוניים.

מה גם שעישון מכווץ כלי דם בגוף מה שעלול לגרום להפחתת זרימת הדם לעמוד השדרה ולמפרקים, מה שמגביר את הסיכון לדלקת פרקים או דלקת אחרת באזורים אלו שגורמות כמובן לכאבי גב תחתון. וכמו כן לאלכוהול יש גם השפעה שלילית על כלי דם בגוף וגם הוא גורם לדלקת בעמוד השדרה.

 

למי כאבי גב תחתון עשויים להצביע על מצב מסוכן?

אז נכון שכאבי גב תחתון נובעים לרוב מסיבות פשוטות ולא מורכבות. אך לעיתים כאבי גב תחתון עלולים להוות עדות לכך שקיימת בעיה יותר פנימית בגוף שחייבת להיות מטופלת בהקדם. אז מי נמצא בקבוצת סיכון לבעיות מורכבות הגורמות לכאבי גב תחתון?

אז קודם כל חשוב לדעת שהמקרים המורכבים בגוף הגורמים לכאבי גב תחתון ,שכיחים יותר אצל אנשים מעל גיל 50. אבל כמובן שהם ייתכנו גם בגיל מוקדם יותר. ואלה הם האנשים שמומלץ להם לפנות לבדיקה אצל הרופא כאשר הם סובלים מכאבי גב תחתון:

  • אלכוהוליסטים
  • מי שסובל מסוכרת
  • שימוש רב בסטרואידים
  • עבר של מחלה ממארת
  • חום המלווה את כאבי גב התחתון

במקרים אלו ייתכן (אם כי זה בכלל לא מחייב) שכאבי הגב התחתון מעידים על זהום משמעותי, מחלה אוטואימונית ואפילו גידול. בדיקה מהירה אצל הרפוא תעזור לשלול או לאשש חשש זה.

 

מתי נמתין שכאבי גב תחתון יחלפו, ומתי אנו חייבים לפנות לרופא?

כאבי גב תחתון מטבעם חולפים מעליהם, אך לעיתים הם רק סימפטום לבעיה חמורה יותר שלא תחלוף מעליה, ונצטרך לטפל בה. אז כיצד נדע להבדיל בין סתם כאב גב תחתון, לכזה המעיד על מצב בעייתי יותר? כאשר מתקיימים אחד הדברים הבאים:

  • כאב גב תחתון שלא חולף תוך שבועיים
  • איבוד שליטה על הסוגרים או בעיות עיכול אחרות
  • כאב גב תחתון המקרין לעכוז, למפשעה, לבטן, לרגל אחת ושתיהן
  • העדר תחושה או עקצוצים ברגל אחת או יותר
  • חום המלווה את כאבי גב התחתון

בכל המקרים האלה, ובעוד מצבים לא שגרתיים שפוקדים אתכם יחד עם כאבי גב תחתון מהווים סיבה לפניה לרופא. במידה והם מופיעים חשוב לפנות לרופא בהקדם האפשרי, כדי לשלול ולמנוע מצבים מסוכנים.

 

כיצד מונעים כאבי גב תחתון?

לא צריך להמתין עד שכאבי גב תחתון יופיעו במלוא העוצמה. עם מעט מודעות והשתדלות ניתן למנוע אותם מראש. אז כיצד עושים זאת?

  • לשמור על שגרת יום ספורטיבי, ולהקפיד על פעילות גופנית מתמדת כגון שחיה, ריצה ועוד.
  • הימנעות משכיבה או ישיבה ממושכת מידי. ואם חייבים לשבת זמן רב מומלץ לקום מידי פעם, להסתובב כמה דקות, למתוח את הגב ולחזור לשבת
  • לשבת בצורה נכונה, כאשר הגב זקוף על המשענת, רגלים ישרות על הקרקע, כתפיים רפויות, ואם אפשר גם להכניס מגבת או כרית בין הגב התחתון למשענת
  • להימנע ככל הניתן מסחיבה, התכופפות ומתיחה מוגזמת. וגם כשמתכופפים יש לעשות זאת עם גב זקוף, כאשר רק הברכיים מתכופפות.

 

איך מטפלים בכאבי גב תחתון? – טיפול בכאבי גב תחתון

הדבר הכי חשוב כאשר יש כאבי גב תחתון זה לעשות פעילות גופנית. ברור שבהתאם לנסיבות צריך לעשות זאת לאט, בזהירות ובתבונה. אך זה הכרחי כדי לחזק את שרירי ורצועות הגב. כך שגם אם האינסטינקט שלכם הוא לשכב כדי למנוע כאב בטווח הזמן המיידי, תשתדלו אט אט כן לחזור לתפקוד מלא ככל הניתן (כמובן ללא מאמץ חריג).

כמו כן ניתן לטפל בכאב גב תחתון באמצעות:

במידה והטיפולים הרגילים לא עובדים וכאב הגב התחתון עזים ומתמשכים הרופא עשוי להמליץ על זריקה הניתנת לעמוד השדרה כמו למשל זריקת אפידורל.

לעיתים רחוקות יותר, כאשר הטיפולים הרגילים לא עובדים והכאבים הופכים להיות כרוניים, ייתכן והרופא ימליץ על ביצוע ניתוח לגב, בהתאם לנתונים החשופים לפניו.

 

לסיכום:

  • כל אזור הגב עשוי לכאוב, אך אזור הגב התחתון הוא החשוף ביותר לכאבים. וזאת בשל עומס פלג גוף עליון המוטל עליו.
  • כאבי גב תחתון עשויים להיות חזקים מאוד. והם מופיעים לרוב בין 2 – 6 שבועות ואז הם נעלמים מאליהם. אבל אצל חלק מהאנשים הכאב יהפוך להיות כרוני.
  • כל אחד עשוי לסבול מכאבי גב תחתון, אך חלק מהאנשים עשויים לסבול מהם יותר וזאת בשל: הריון, השמנת יתר, העדר פעילות גופנית, מאמץ פיזי מופרז, זקנה, יציבה לקויה, ישיבה ממושכת, מצבים נפשיים לחוצים, עישון, אלכוהול ועוד.
  • לאנשים מסוימים ובפרט מעל גיל חמישים כאב גב תחתון עשוי להוות נורה אדומה למצב חמור יותר, והם: אלכוהוליסטים, מי שסובל מסוכרת, שימוש רב בסטרואידים, עבר של מחלה ממארת, חום המלווה את כאבי גב התחתון.
  • וכמו כן שצריכים לפנות לרופא במצבים הבאים: כאב גב תחתון שלא חולף תוך שבועיים, איבוד שליטה על הסוגרים או בעיות עיכול אחרות, כאב גב תחתון המקרין לעכוז, למפשעה, לבטן, לרגל אחת ושתיהן, העדר תחושה או עקצוצים ברגל אחת או יותר, חום המלווה את כאבי גב התחתון.
  • כאבי גב תחתון ניתן למנוע באמצעות: שמירה על אורח חיים ספורטיבי, יציבה תקינה, והימנעות ממאמץ פיזי מופרז.
  • בכאבי גב תחתון ניתן לטפל בין היתר באמצעות: פיזיותרפיה, עיסוי, הנחת חבילות קור על האזור הכואב, אמבטיה חמה, הקלה על הכאבים באמצעות תרופות.
  • במקרים חמורים הרופא ימליץ על קבלת זריקה לעמוד השדרה, או אפילו על ביצוע ניתוח בגב התחתון.
  • מתמודדים עם כאבי גב תחתון חזקים, ומחפשים טיפול אפקטיבי שגם יחזיק מעמד לאורך זמן? – אנחנו ב'גבפדיה' נדע לכוון אותכם אל הטיפול המתאים ביותר למצבכם! מומחה גב מטעמינו ייצור איתכם קשר ויציע לכם את הטיפול האידיאלי ביותר – פנו אלינו כעת>>>

שאלות נוספות

כל עוד כאבי גב תחתון לא נובעים מבעיה עמוקה בגוף, ניתן למנוע אותם באמצעות פעילות גופנית, יציבה תקינה ופיזיותרפיה.
בהחלט. השינויים שעוברים על גוף האישה בהיריון באזור הגב התחתון, מעלים את הסיכויים לסבול מכאבי גב תחתון.
יותם ארבל
יותם ארבל

את כאבי גב התחתון הכרתי עוד בילדות, ולאחר תקופת התמודדות לא פשוטה החלטתי שלא עוד.
אני אעשה הכול כדי למנוע את הסבל הזה מאנשים באשר הם.
את כל שיטות הטיפול הרבות שלמדתי לעומק, ואת כל הידע על דרכי ההתמודדות עם כאבי גב שרכשתי לעצמי, אני גאה ושמח לחלוק איתכם הגולשים, וכהיום אני גם יודע לכוון אתכם לטיפול המתאים עבורכם במטרה לסלק ממכם את הכאבים העזים, ולהשיב את חייכם למסלול התקין.

אומרים די לסבל, מותירים מאחור את כאבי הגב, וחוזרים לתפקוד מלא!

השאירו פרטים!!!
פוסטים אחרונים

אומרים די לסבל, מותירים מאחור את כאבי הגב, וחוזרים לתפקוד מלא!

השאירו פרטים!!!