על אוסטיאופורוזיס (בריחת סידן), כאבי גב ומה שבניהם

הסבל לא נותן מנוח? – מומחה גב מומלץ מטעמנו ייצור אתכם קשר, לסילוק הכאבים – השאירו את פרטיכם.

לא חסרים גורמים וסיבות לכאבי גב. לרוב אלה גורמים נפוצים כגון; מאמץ יתר, מתיחת שריר, יציבה לקויה ועוד.
אך לצד הגורמים הנפוצים האלה, יש גורמים אקוטיים ומורכבים יותר שגורמים בין היתר לכאבי גב. אוסטיאופורוזיס (ובשפה עממית ומוכרת יותר; בריחת סידן ודלדול עצם) היא אחת מהם.
בשורות הבאות נלמד מעט יותר על אוסטיאופורוזיס ועל הקשר שלה לכאבי גב.

אוסטיאופורוזיס (בריחת סידן), כאבי גב ומה שבניהם

תוכן עניינים

מה זה אוסטיאופורוזיס Osteoporosis – בריחת סידן?

אוסטיאופורוזיס מוכרת כמחלת עצם הנפוצה ביותר בעולם. אם השם הלועזי המורכב הזה לא אומר לכם הרבה על המחלה, הרי שאחד מהשמות העבריים שלה 'דלדול עצם' יעשה את העבודה. מדובר במצב שבו עצמות האדם מתדלדלות ומאבדות מחוזקתן ודחיסותן – מה שגורם לעצמות להיות שברירות וחשופות מאוד לפגיעה.

בעצמות שלנו מתקיימים באופן קבוע תהליכי חילופי חומרים. כלומר חלקים מהעצמות מתפרקים, ואת מקומם תופסים חלקים חדשים. בשליש הראשון של החיים העצמות נבנות ומתחזקות יותר ויותר, כאשר עד גיל 30 הן מגיעות לשיאן. ומאז ועד גיל 50 פחות או יותר העצמות שומרות בדרך כלל על חוזקן על ידי כך שתהליך הפירוק של העצמות זהה ושווה לתהליך הבנייה, מה שמבטיח שימור המצב הקיים. מעל גיל זה, תהליך הפירוק של העצמות גובר על תהליך הבנייה, מה שמדלדל את דחיסות העצמות והופך אותן לחלשות יותר ויותר.

אומנם תחילה זה לא יורגש מכיוון שלא מדובר בתהליך מהיר. אלא בתהליך איתי ומצטבר, כאשר בכל שנה מאבדות העצמות עוד ועוד מצפיפותן, עד שזה כבר נהיה משמעותי וניכר. זאת הסיבה שאוסטיאופורוזיס נחשבת למחלה שקטה. התסמינים הראשונים שלה עשויים להופיע רק כאשר האדם איבד כבר עשרות אחוזים מצפיפות וחוזק עצמותיו.

ברוב המקרים ניתן להאט את תהליך דלדול העצם, על ידי הקפדה על תזונה נכונה, פעילות גופנית תקינה והימנעות מעישון וצריכה מופרזת של אלכוהול או קפאין. אך בחלק מהמקרים זה קשור למחלות כרוניות וענייני תורשה, אז מטבע הדברים קשה יותר למנוע את המחלה.

נשים עשויות לסבול מבריחת סידן / דלדול עצם יותר מגברים.

מבחינה סטטיסטית כ-7% אחוז מהאוכלוסייה סובלים מבריחת סידן, כאשר אצל בני 50 ויותר, מדובר כבר על לא פחות מ20%.

שמים סוף לכאבים והסבל, ומשפרים את איכות החיים שלך!​ השאירו פרטים​!!!

 

כיצד גורם אוסטיאופורוזיס – דלדול עצם, לכאבי גב?

התסמין העיקרי של אוסטיאופורוזיס / בריחת סידן, הוא שברים בעצמות. השברים יכולים לקרות בכל עצמות הגוף, אבל יש כמה עצמות המועדות לכך במיוחד. אחת מהן היא עמוד השדרה. כך שכל מאמץ פיזי יוצא דופן, התכופפות לא מוצלחת או נפילה, יכולים לגרום לשברים בעמוד השדרה. מה שכמובן מקבל ביטוי כואב בגב.

אבל לא רק השברים הנובעים ממחלת אוסטיאופורוזיס עלולים לגרום לכאבי גב. בריחת סידן גורמת לעיתים גם קשיי תנועה ועקמת, כל אלה משפיעים על היציבה התקינה של הגוף, ופוגעים ביכולת האדם להיות פעיל גופנית. ואין זה סוד שיציבה לקויה והעדר פעילות גופנית מספקת הם גורמים נפוצים מאוד לכאב גב.

 

האם ניתן לרפא אוסטיאופורוזיס (בריחת סידן, דלדול עצם)?

אוסטיאופורוזיס היא מחלה שלא ניתנת לריפוי. כפי שמגלים אותה כך היא תישאר להמשך החיים. כאשר מה שנותר בשלב הזה, זה לנסות לבלום את החמרתה בסיוע תרופות, ושינויים ייעודיים באורח החיים.

אם כך, הטיפול הטוב ביותר בבריחת סידן, זה גילוי מוקדם ככל הניתן שלה.

 

מתי צריך לחשוש שכאב הגב נובעים מאוסטיאופורוזיס ולפנות לבדיקה?

נדרשת כאן ערנות רבה, במיוחד בגילאים שבהם המחלה נפוצה יותר. אם שמים לב לעקמת חדשה שמתפתחת בגב, ירידה חריגה בגובה, עיוות בגוף או קושי בתנועתיות. וכמובן כאשר מקבלים שבר באחת העצמות ולא ממכה עוצמתית המצדיקה את זה. יש לפנות בהקדם לאבחון ובדיקה אצל רופא.

את אוסטיאופורוזיס ניתן להבחין באמצעות בדיקת צפיפות עצם – DXA (סוג של בדיקת רנטגן) מהירה ופשוטה.

 

איך מטפלים באוסטיאופורוזיס?

קיימות מגוון תרופות שמיועדות לבלימת החמרת אוסטיאופורוזיס, תרופות אלו כוללות בין היתר תרופות ממשפחת הביספוספונטים, וכן תרופות מקבוצת SERM – Selective Estrogen Receptor Modulators.

הרופא הוא זה שיקבע באילו תרופות יש להשתמש בכל מקרה לגופו ובאילו מינונים.

אך הטיפול התרופתי איננו מספיק. בד בבד עם צריכת התרופות, יש לאמץ שינויים חשובים באורח החיים כגון צריכת מזונות או תוספי תזונה הרוויים בסידן וויטמין D (הכמות המומלצת של סידן בגילאים המתקדמים המועדים לבריחת סידן היא 1200 מיליגרם בכל יום) וכן להרבות בפעילות גופנית שתורמת תרומה קריטית לבניית העצמות.

מובן שהן הטיפול התרופתי והן זה התזונתי צריכים להיות מלווים בייעוץ ובמעקב רפואיים קבועים.

 

לסיכום:

  • אוסטיאופורוזיס היא מחלה המוכרת בעיקר בשמות 'דלדול עצם' ו'בריחת סידן'. במסגרת המחלה מתדלדלות ונחלשות העצמות, והן הופכות לשבריריות ומוגבלות.
  • מחלה זו נפוצה במיוחד בגלאים מתקדמים, במיוחד אצל נשים.
  • אין דרך לרפא את המחלה, אך ניתן לעכב את התפתחותה בעזרת תרופות ייעודיות ושינויים באורח החיים.
  • חשוב לאבחן את המחלה מוקדם, אל מנת לעצור אותה בזמן.

שאלות נוספות

אכן, נשים שאצלן המחזור הגיע בגיל מאוחר והפסיק בגיל צעיר, עשויות לסבול יותר מאוסטיאופורוזיס.
כן. גם במקרה הזה יש לעישון השפעה שלילית.
יותם ארבל
יותם ארבל

את כאבי גב התחתון הכרתי עוד בילדות, ולאחר תקופת התמודדות לא פשוטה החלטתי שלא עוד.
אני אעשה הכול כדי למנוע את הסבל הזה מאנשים באשר הם.
את כל שיטות הטיפול הרבות שלמדתי לעומק, ואת כל הידע על דרכי ההתמודדות עם כאבי גב שרכשתי לעצמי, אני גאה ושמח לחלוק איתכם הגולשים, וכהיום אני גם יודע לכוון אתכם לטיפול המתאים עבורכם במטרה לסלק ממכם את הכאבים העזים, ולהשיב את חייכם למסלול התקין.

אומרים די לסבל, מותירים מאחור את כאבי הגב, וחוזרים לתפקוד מלא!

השאירו פרטים!!!
פוסטים אחרונים

אומרים די לסבל, מותירים מאחור את כאבי הגב, וחוזרים לתפקוד מלא!

השאירו פרטים!!!