תקף אתכם כאבי גב עליון? המדריך המלא לכאבים בגב העליון.

הסבל לא נותן מנוח? – מומחה גב מומלץ מטעמנו ייצור אתכם קשר, לסילוק הכאבים – השאירו את פרטיכם.

כאבי גב עליון עשויים להיות ממש לא נעימים, הם מציקים ומקשים על התפקוד היום יומי. הכאבים לא אחידים בעוצמתם אצל כולם. אצל חלק מהסובלים הכאב יהיה מציק אך נסבל באופן יחסי, ואצל חלק אחר הכאב עלול להיות עז מאוד, באופן שבלתי אפשרי לתפקד.
הנתונים הסטטיסטיים מספרים לנו שכ-60% מהמבוגרים יחוו לפחות פרק אחד של כאבי גב חריפים במהלך חייהם. כאבי גב הם גם הסיבה העיקרית להחמצת ימי עבודה בקרב אמריקאים. יחד עם זאת כדאי לדעת שכאבי גב עליון שכיחים פחות מכאבי גב תחתון, ורק 10 אחוזים מהגברים ו20 אחוזים מהנשים עשויים לסבול מכאבים בגב העליון. הסיבה לכך שכאבי גב עליון שכיחים פחות מהתחתון היא בעיקר בגלל שהעומס של הגוף מונח יותר על הגב התחתון.
כאן תקבלו את כל המידע הדרוש לכם לדעת על כאבי גב עליון, מה הגורמים? מה התסמינים? איך מאבחנים? כיצד מטפלים? ומתי זה עלול להיות מסוכן?
אז יצאנו לדרך?

כאבי גב עליון

תוכן עניינים

מה זה הגב העליון?

הגב העליון הוא חלק חשוב מגוף האדם, והוא מורכב מעמוד השדרה, הצלעות והשרירים.

רוב האנשים חושבים שהגב העליון מורכב רק משרירים, או רק מצלעות, אבל יש גם חלקים רבים אחרים המרכיבים את האזור הזה. עמוד השדרה הוא אחד מהם. זוהי עצם ארוכה שעוברת מבסיס הצוואר שלך לעצם הזנב. זה מגן על חוט השדרה שלך ומספק תמיכה לראש ולכלוב הצלעות שלך. עמוד השדרה מורכב מחוליות. החוליות הן העצמות המרכיבות את עמוד השדרה. הם מוערמים אחד על השני והם יחד מהווים עמוד שדרה. סוג החוליות המרכיבות את הגב העליון נקראות חוליות בית החזה.

חוליות החזה ממוקמות בין הצוואר לגב התחתון. הן מתחברות לצלעות, שעוזרות להגן על איברים חיוניים בתוך חלל החזה שלך. חוליות החזה מתחברות גם לשרירים השולטים בשכמות ובזרועות העליונות.

הצלעות נחשבות גם לחלק מהגב העליון מכיוון שהן מגינות על איברים פנימיים באזור החזה שלך. הם גם עוזרים בנשימה על ידי התרחבות והתכווצות כאשר אתה שואף או נושף אוויר.

השרירים באזור זה אחראים על כל התנועות הקשורות לזרועותיך, הכתפיים, הצוואר והראש שלך. השרירים האלה מאפשרים לך להזיז את כל אלה. שרירים אלו משמשים גם לנשימה ולשמירה על היציבה.

כפי שהבנתם הגב העליון הוא אזור מאוד אסטרטגי וחשוב בגוף.

שמים סוף לכאבים והסבל, ומשפרים את איכות החיים שלך!​ השאירו פרטים​!!!

 

מה הם הגורמים לכאבים בגב העליון, ודלקת בגב העליון?

לכאבי גב עליון המופיעים בלילה או ביום אין גורם אחד מובהק, קיימים מגוון סיבות העשויות להוביל לכאבי גב עליון. כאן נפרט לכם את הסיבות העיקריות לכאבי גב עליון, ונשתדל גם מעט להרחיב על כל סיבה וסיבה.

 

  • פעילות יתר

    אחת הסיבות העיקריות לכאבי גב עליון היא פעילות יתר בשרירי השכמות והצוואר. זה יכול לקרות כאשר השרירים הללו מכווצים זמן רב מדי או כאשר משתמשים בהם בצורה מוגזמת ויוצאת דופן, כגון סחיבה מופרזת של חפצים כבדים, התכופפות חוזרת ונשנית וכו'.

 

  • חוסר פעילות

    הגב העליון הוא אחד האזורים עבור אנשים לחוות כאב. זה נובע מהמיקום שלו והדרך שבה אנחנו יושבים, עומדים וישנים. חוסר פעילות יכול גם לתרום לכאב באזור זה.חוסר פעילות עלול לגרום למתח שרירים בגב העליון, מה שעלול להוביל לנוקשות וכאבים. זה גם יכול לגרום לחלק מהשרירים להתקצר ואחרים להתארך, מה שעלול להוביל ליציבה לא נכונה. יציבה לא נכונה זו עלולה לגרום למתח שרירים כרוני או אפילו לפציעה.

  • יציבה לקויה

    יציבה לקויה היא אחת הסיבות השכיחות ביותר לכאבים בגב העליון. גוף האדם נועד לנוע ולהחזיק את עצמו במצב מסוים. כאשר אתה לא שומר על תנוחה זו, השרירים שלך יפצו על חוסר התמיכה בניסיון לאזן את הגוף. זה מוביל לשרירים נוקשים ובסופו של דבר לכאב.

להלן מספר סיבות נפוצות ליציבה לקויה:

מתח הוא גורם שכיח לבעיות בריאותיות רבות, והוא יכול להיות גם אחת הסיבות לכך שיש לך כאב בגב העליון. למעשה, מתח גורם למתח שרירים כרוני בצוואר ובכתפיים שעלול להוביל לכאבי גב עליון.

מערכת תגובת הלחץ נועדה לשחרר באופן אוטומטי הורמונים הפועלים לגיוס אנרגיה ומשאבים הדרושים להתמודדות עם מצב מלחיץ. אולם כאשר תגובה זו הופכת לכרונית או ממושכת עקב גורמי לחץ מתמשכים, משאבי הגוף מתרוקנים ואינם יכולים לעמוד בביקוש. כתוצאה מכך, ישנם תסמינים רבים שעלולים להופיע כגון עייפות, קושי להתרכז או לזכור דברים, דופק מוגבר וכאבי גב עליון.

 

  • השמנת יתר

על פי מחקר, שכיחות ההשמנה עלתה באופן דרמטי בעשורים האחרונים. העלייה בהשמנה נקשרה גם לעלייה בכאבי גב עליון.

השמנת יתר היא גורם מרכזי לכאב גב עליון בגלל העומס שהיא מפעילה על עמוד השדרה. השומן סביב הבטן והחזה לוחץ על עמוד השדרה ויכול לגרום לדחיסה בכל נקודה לאורכו, מה שמוביל לכאב.

השמנת יתר גם מגבירה את הלחץ על מפרקים כמו הירכיים והברכיים, מה שעלול להוביל לדלקת פרקים או למצבים כואבים אחרים שעלולים לתרום בין היתר לכאבי גב עליון.

 

  • פציעה

פציעות בגב העליון שכיחות מאוד. הם יכולות לקרות מתאונה או מפעילות ספורטיבית וכו', פציעות אלו יכולות לגרום למספר דברים שונים, החל מפציעה בעמוד השדרה ועד מתיחת שריר קלה. הפציעה השכיחה ביותר היא כאשר יש פגיעה בחוט השדרה.

חוט השדרה הוא צרור של סיבי עצב המחברים את המוח ועמוד השדרה. הוא נושא מסרים בין שני חלקי הגוף הללו. פציעות עלולות לגרום לדלקת ונפיחות באזור זה שעלולות להוביל לכאב בגב העליון, חוסר תחושה או תחושות עקצוץ בזרועות או ברגליים וקושי בתנועה.

 

  • מחלת דיסק ניוונית

מחלת דיסק ניוונית היא סיבה שכיחה לכאבי גב תחתון, אך יכולה להשפיע גם על הגב העליון. במצב זה, הדיסקים המשמשים ככריות בין חוליות בעמוד השדרה הופכים עם הזמן לדקים ופחות אלסטיים. הדיסקים מורכבים מסחוס ומים המספקים תמיכה לעמוד השדרה. ככל שהם מתבגרים או כשאנשים עולים במשקל, הם הופכים פחות יעילים במתן ריפוד. זה מוביל לדחיסה על העצבים ויכול להוביל לכאב בחלקים שונים של הגוף כולל הגב העליון.

אלה בין היתר הסיבות האפשריות לכאב בגב העליון

 

מה הם התסמינים של כאב בגב העליון?

 התסמינים של כאב גב עליון מאוד משתנים מאדם לאדם, וממקרה למקרה. אצל חלק מהאנשים הכאב יתקוף באזור ספציפי ומתוחם באזור הגב העליון, ואילו אצל חלק אחר זה יתקוף ביותר מנקודה אחת בגב העליון, ואפילו באזורים אחרים לגמרי בגוף, והם בין היתר:

  • כאבים בצוואר ובכתף
  • חוסר תחושה בזרועות
  • איבוד תחושה בידיים ובאצבעות
  • עוויתות שרירים או תחושות עקצוץ
  • כאבי ראש

הסיבה לכך היא, שבגב העליון יש עצבים רבים שעלולים לגרום לכאבים להיות מורגשים באזורים אחרים בגוף.

לצד הכאבים הפיזיים של כאבי הגב העליון קיימים לעיתים גם כאבים נוירולוגיים. מכיוון שכאבי הגב העליון נגרמים מפגיעה בעצבים בעמוד השדרה. ועצבים אלו אחראים על העברת אותות אל המוח וממנו. וכאשר הם נפצעים, זה גורם גם לכאב נוירולוגי.

 

מתי כאבים בגב העליון יכולים להעיד על בעיה חמורה, המחייבת בדיקת רופא?

 

לא תמיד קל לדעת מתי כאבים בגב העליון יכולים להעיד על בעיה רצינית. להלן כמה תסמינים שיכולים להצביע על מצב חמור יותר.

  • כאב בגב עליון שמקרין במורד הזרוע או הרגליים, או חוסר תחושה בזרוע, ביד או באצבעות
  • כאבים בצוואר, בכתפיים, בלסת
  • חוסר תחושה בכל חלק בגוף
  • חום
  • צמרמורות
  • כאבי ראש
  • כאבים בגב העליון שגורמים לקשיי נשימה
  • ירידה בלתי מוסברת במשקל

בכל המקרים האלה, או בכל תסמין חריג המעורר את החשד שלכם יש לפנות מיידית לבדיקת רופא.

 

כיצד מאבחנים כאבי גב עליון?

 ההבחנה של כאבי גב עליון נעשית על ידי הרופא.

האבחנה של כאבים בגב העליון מבוססת על ההיסטוריה הרפואית של המטופל והבדיקה הגופנית. הרופא ישאל על הכאב, מיקומו ומתי הוא התחיל. הרופא גם יחפש סימנים של פציעה או זיהום.

הרופא ישתמש בסטטוסקופ כדי להקשיב ללב ולריאות שלך. זה נעשה כדי לוודא שהריאות שלך אינן צפופות או שיש נוזלים בריאות. הרופא יקשיב לקולות חריגים בלב ובחזה, שיכולים להיות סימן לזיהום או בעיה אחרת.

לעיתים הרופא ייעזר בבדיקות מעבדה. בדיקות מעבדה מיועדות לחולים עם דחיקה חיסונית או שיש להם סימנים ותסמינים המעידים על מחלה מערכתית.

לעתים קרובות וכשהרופא מזהה צורך, נעשה שימוש במחקרי הדמיה כגון צילומי רנטגן, סריקת CT או MRI כדי לשלול גורמים אפשריים אחרים לתסמינים.

 

הטיפול בכאבי גב עליון חזקים.

דרך הטיפול בכאבי גב עליון היא לא אחת ומוחלטת.

הטיפול משתנה בהתאם לבעיה הספציפית המובילה לכאב. הצעד הראשון בטיפול בכאבי גב עליון הוא לזהות את הסיבה הבסיסית.

לרוב הטיפול בכאבי גב עליון הוא טיפול שמרני.

חשוב לזכור שתמיד יש להתייעץ עם רופא לפני שמנסים כל אחת מהשיטות השמרניות.

דרכים שמרניות לטיפול בכאבי גב עליון בין היתר כוללות:

 

  • תרגילי מתיחות לכאב גב עליון

    תרגילי מתיחה הם דרך מצוינת לטפל בכאבי גב עליון.
    ישנם תרגילי מתיחה רבים שיכולים לעזור עם כאבי גב עליון. אלו כוללים:

    • מתיחת חזה
    • מתיחת פרק כף היד
    • מתיחת צוואר
    • מתיחת כתף
    • מתיחת גב

מומלץ להתייעץ עם פיזיותרפיסט שיתאים לכם אישית סט תרגילים שיקלו על הכאב שלכם מאוד.

 

  • טיפול בחום לכאבים בגב העליון

טיפול בחום הוא סוג של טיפול המשתמש בחום כדי להקל על הכאב בין היתר בגב העליון. זה יכול לשמש הן לכאבים חריפים והן לכאבים כרוניים. במקרים אקוטיים הוא משמש כפתרון קצר טווח לבעיה, ואילו במקרים כרוניים הוא משמש כפתרון לטווח ארוך.

לטיפול בחום יתרונות רבים כגון:

    • זה מפחית דלקת על ידי הגברת זרימת הדם לאזור
    • זה מגביר את הרפיית השרירים
    • זה מגביר את ייצור האנדורפינים שהם משככי כאבים טבעיים בגוף
    • זה משחרר שרירים נוקשים ומקל על התכווצויות שרירים

את הטיפול בחום ניתן לעשות באמצעות אמבטיה חמה, או הצמדת כרית חימום או קומפרסים חמים לאזור הכאוב. את השימוש בחום יש לעשות לאורך פרקי זמן קצובים, ולא ארוכים מידי.

 

  • טיפול בעיסוי לכאב הגב העליון

טיפול בעיסוי יכול לסייע בטיפול בכאבי גב עליון בדרכים רבות. זה יכול בין היתר להפחית את מתח השרירים, לעורר שחרור של אנדורפינים ולשפר את זרימת הדם.

 

  • תרגילים לחיזוק לכאבי גב עליון

תרגילי חיזוק הם טיפול מצוין לכאבי גב עליון. הדרך הטובה ביותר לחזק את השרירים בגב העליון היא לבצע תרגילי התנגדות כמו שכיבות סמיכה, שכיבות משיכה וסנטר.

יש אנשים שעושים תרגילי חיזוק בעצמם. לאחרים אולי יהיה קל יותר להתחיל עם פיזיותרפיסט או מאמן אישי שיוכל להראות להם איך לעשות את התרגיל כמו שצריך ולתת להם משוב אם הם עושים אותו נכון. תרגילים אלה הם גם מצוינים למניעת כאבי גב עליון מלכתחילה.

 

  • תרופות לכאבי גב עליון

ניתן להשתמש בתרופות כדי לסייע בטיפול בכאבי גב עליון כחלק מטיפול שמרני. הם יכולים לעזור להפחית דלקת וכאב. תרופות נלקחות בדרך כלל דרך הפה, אך ניתן גם להזריק אותן לעמוד השדרה או למרוח אותן על העור.

ישנן תרופות רבות ושונות שניתן להשתמש בהן לטיפול בכאבי גב עליון כולל:

    • תרופות נוגדות דלקת לא סטרואידיות
    • אופיואידים
    • מרפי שרירים
    • תרופות נוגדות דיכאון [למרות שהמטופל לא סובל כלל מדיכאון, זה יכול מאוד לעזור לכאבי גב עליון לפעמים]

 

  • דיקור סיני לכאבי גב עליון

דיקור סיני הוא טיפול אלטרנטיבי יעיל שמסייע להמון בעיות גופניות בכלל, ובבעיות גב בפרט. דיקור סיני יעיל במיוחד גם לכאבי גב עליון.

 

אלה חלק מהטיפולים השמרניים לטיפול בכאבי גב עליון.

אבל במקרים מסוימים חמורים יותר, טיפולים שמרניים לא יפתרו את הבעיה ויהיה צורך להגיע לניתוח.

את הצורך בניתוח בגב או בכל טיפול אחר שהוא לא שמרני, יקבע הרופא רק לאחר מיצוי כל האופציות השמרניות.

 

לסיכום:

  • הגב העליון הוא אזור מאוד אסטרטגי בגוף. הכאב בגב העליון פחות שכיח מהכאב בגב התחתון.
  • מכיוון שבגב העליון קיימים לא מעט שרירים ועצבים הקשורים באופן ישיר למגוון אזורים בגוף, אז הכאב בגב העליון עשוי להיות מורגש גם מחוץ לתחום הגב העליון כגון, ידיים, אצבעות, ועוד.
  • הסיבות לכאבים בגב העליון הן מגוונות, והנה חלק מהסיבות האפשריות, יציבה לקויה, לחץ ומתח, אירוע טראומטי, השמנת יתר, ועוד.
  • התסמינים של כאבי גב עליון משתנים מאדם לאדם. לעיתים הכאבים לא חזקים מידי, ומורגשים רק בנקודה ספציפית בגב העליון. ופעמים שהכאב עוצמתי ומורגש באזורים רבים נוספים בגוף. כאבים בגב העליון עלולים לגרום גם לכאב נוירולוגי לצד הכאב הפיזי.
  • כאב גב עליון יכולים להעיד על בעיה חמורה ומסוכנת כאשר הם מלווים בכאבי ראש, קשיי נשימה, הכאב מקרין לאזורים נוספים בגוף, סחרחורת, חום, העדר תחושה באזורים מסוימים בגוף, ועוד.
  • הטיפול בכאב בגב העליון לרוב הוא שמרני והוא כולל תרגילי מתיחה, טיפול בחום, טיפול בעיסוי, תרופות, ועוד.
  • רק לאחר שכל האופציות השמרניות כשלו, הרופא עשוי להמליץ כאופציה אחרונה על טיפול לא שמרני כגון, ניתוח.
  • סובלים מכאבי גב עליון חזקים ולא מצליחים לעצור אותם, אנחנו כאן בשביל לכוון אותכם לטיפול הטוב ביותר בעבורכם, ליעוץ חינם פנו אלינו כעת>>>.

בהצלחה רבה.

שאלות נוספות

על פי רוב כאבי גב עליון מופיעים בעקבות יציבה לקויה, עומס פיזי על הגוף, ופעילות גופנית לא מספקת. אז אם נשפר את היציבה שלנו, נעמיס פחות על הגוף, ונקפיד על פעילות גופנית תקינה. נצליח בחלק גדול מהמקרים למנוע את כאבי הגב העליון מראש.
כאשר כאבי גב העליון נמשכים לאורך זמן של מעל 14 יום, או שהם מלווים בתסמינים כמו העדר תחושה באזורי גוף שונים, חום, צמרמורות, קשיי נשימה, ירידה לא מוסברת במשקל, או כל תסמין חריג אחר. זה עשוי להצביע על מצב בריאותי בעייתי ויש לפנות לבדיקת רופא בהקדם.
יותם ארבל
יותם ארבל

את כאבי גב התחתון הכרתי עוד בילדות, ולאחר תקופת התמודדות לא פשוטה החלטתי שלא עוד.
אני אעשה הכול כדי למנוע את הסבל הזה מאנשים באשר הם.
את כל שיטות הטיפול הרבות שלמדתי לעומק, ואת כל הידע על דרכי ההתמודדות עם כאבי גב שרכשתי לעצמי, אני גאה ושמח לחלוק איתכם הגולשים, וכהיום אני גם יודע לכוון אתכם לטיפול המתאים עבורכם במטרה לסלק ממכם את הכאבים העזים, ולהשיב את חייכם למסלול התקין.

אומרים די לסבל, מותירים מאחור את כאבי הגב, וחוזרים לתפקוד מלא!

השאירו פרטים!!!
פוסטים אחרונים

אומרים די לסבל, מותירים מאחור את כאבי הגב, וחוזרים לתפקוד מלא!

השאירו פרטים!!!