גב עליון תפוס – כיצד זה קורה, ואיך מתפטרים?

הסבל לא נותן מנוח? – מומחה גב מומלץ מטעמנו ייצור אתכם קשר, לסילוק הכאבים – השאירו את פרטיכם.

אחת מהתחושות הפחות נעימות זה גב עליון תפוס. גב העליון יושב במקום מאוד אסטרטגי בגוף, הרבה מאוד חלקי גוף משמעותיים קשורים אליו, ולכן כאשר גב העליון תפוס הוא עשוי להקשות מאוד גם על תנועת הכתפיים, הידיים והזרועות. מה שאומר שמאנשים מאוד פרודוקטיביים ופעילים, אנחנו הופכים באחת למוגבלים, ולחסרי יכולת לבצע פעולות פשוטות מאוד.
לפני שהגב העליון נתפס הוא לא טורח לשלוח רמזים מקדימים. פשוט קמים בבוקר ומגלים שאין לנו יכולת לזוז. או שעושים פעולה אחת חדה במהלך היום, שהיא גורמת לגב העליון להיתפס. ומאותו רגע אנחנו רק מחפשים את הדרך לשחרר את הגב העליון מהתפיסות עליה הוא נתון.
על הגורמים, ודרכי הטיפול בגב עליון תפוס תקראו בשורות הבאות.

גב עליון תפוס

תוכן עניינים

מה זה בכלל גב עליון תפוס?

בואו נדבר שניה על המונח השגור בפיהם של כל כך הרבה אנשים 'גב עליון תפוס'. למעשה אין באמת מציאות רפואית של גב עליון שהוא תפוס.

מדובר בעצם בהגדרה שנוצרה מהשטח על ידי אנשים שהרגישו תחושת תפיסות בגב שלהם, ואת התחושה הזאת הם הפכו להגדרה.

גב עליון תפוס זה למעשה, כאב, אי נוחות, עקצוץ, חוסר תחושה או נוקשות בגב העליון. הכאב מורגש בדרך כלל בשרירים בין השכמות והוא יכול להשפיע גם על הצוואר והראש, הידיים והכתפיים.

חלק מהאנשים יחוו את זה כסתם משהו מטריד, מעיק ומעצבן, אבל חלק אחר יסבלו מגב עליון תפוס בצורה חמורה עד כדי חוסר יכולת לתפקד, ולהירדם בלילה.

גב עליון תפוס נפוץ יותר בקרב אנשים מבוגרים, נשים הריוניות ואנשים בעלי משקל עודף.

 

שמים סוף לכאבים והסבל, ומשפרים את איכות החיים שלך!​ השאירו פרטים​!!!

מהם הגורמים העיקריים לגב עליון תפוס?

גב עליון תפוס נובע לרוב מהתנהלות לא נכונה שלנו עם גופנו. בניגוד לאזורים אחרים בגב, הגב העליון חשוף פחות לפגיעה חיצונית, ולכן ההסתברות שהתפיסות שלו תנבע מפגיעה חיצונית היא לא גבוהה.

מה שאומר שבידינו למנוע ולטפל בגב עליון תפוס כנדרש, באמצעות התאמות מתבקשות שנעשה באורח חיינו. אך בשביל לעשות את השינויים האלו, אנחנו קודם צריכים להיות מודעים לגורמים לגב עליון תפוס, ואלו הם:

 

  • ישיבה ממושכת

ישיבה ממושכת היא הגורם העיקרי לתחושת גב עליון תפוס. זה נובע מהעובדה שעמוד השדרה שלנו לא מתוכנן להיות במצב קבוע לפרקי זמן ארוכים. שרירי הגב שלנו נועדו לתמוך ולהניע את עמוד השדרה, אך כאשר אנו יושבים לאורך פרקי זמן ארוכים מידי, השרירים הללו מתכווצים . זה יכול להוביל לכאבים באזור הגב העליון או הצוואר, מה שמוכר לנו כגב עליון תפוס.

הגורם הזה נפוץ במיוחד, וזאת בשל אורח החיים העכשווי בעידן המודרני, בו אנשים יושבים שעות מול מסכי מחשב וטלוויזיה, או ישובים שעות רבות ברכב.

 

  • יציבה לקויה, וישיבה בצורה לא נכונה

שרירי הגב העליון נועדים לתמוך בגב העליון ולאפשר לו לספק יציבות לעמידת הגוף. כאשר אנחנו עומדים או יושבים בצורה לקויה אנחנו בעצם 'מתעללים' בשרירי גב העליון ומעמיסים עליהם יתר על המידה. ואז לא פלא שהם כואבים, וגורמים לתחושת גב עליון תפוס.

 

  • מאמץ פיזי מופרז

כאשר אנחנו מותחים את הגב העליון אל קצה גבול היכולת שלו, אל לנו להתפלא שהוא 'נתפס'. פעולות פיזיות מאמצות מידי מותחות את שרירי הגב העליון ופוגעות בהם.

מה שמוגדר כפעילות פיזית מוגברת אלה הפעולות הבאות: התכופפות חוזרת ונשנית, מתיחות חדות ופתאומיות, וסחיבת חפצים כבדים.

 

  • העדר פעילות גופנית מספקת

את שרירי הגב צריכים לתחזק תמיד. ובמידה ולא משתמשים בהם מספיק הם נחלשים ומתרופפים. זאת הסיבה שפעילות גופנית היא קריטית לבריאות הגב. ככל שנהיה פעילים יותר שרירי הגב יתחזקו יותר וימנעו מצב של גב עליון תפוס. אך אם נפקיר אותם ונאמץ אורח חיים עצלני נקבל בדיוק את התוצאה ההפוכה והכואבת.

 

האם גב עליון תפוס זה סיבה לדאגה?

על פי רוב גב עליון תפוס נחשב למצב לא מסוכן, כואב ככל שיהיה. אבל כאשר הגב העליון תפוס לאורך זמן רב מידי, או שהוא מקרין לאזורי גוף נוספים כמו החזה, הידיים והאצבעות, כדאי לפנות לבדיקה רפואית במטרה לשלול בעיה יותר בסיסית ומורכבת בגוף הגורמת לגב עליון תפוס.

הסיבה לחשש זה, היא הסמיכות של הלב והריאה לגב העליון בגוף. לפעמים כאשר יש בעיות לב או ריאה הן מקרינות כאב גם לגב העליון. ולכן חשוב במקרים שצוינו לעיל לשלול כיוון זה.

 

כיצד משחררים גב עליון תפוס?

הדרך הכי טובה לשחרר גב עליון תפוס, היא מניעת הבעיה מראש. ולגמרי ניתן לעשות זאת באמצעות: שמירה על פעילות גופנית מתמדת, ביצוע תרגילים מתאימים לחיזוק שרירי הגב העליון, שמירה על יציבת גוף תקינה, ישיבה תקינה, והימנעות מהתכופפות בצורה לא נכונה, וממאמץ פיזי מופרז.

 

מהי הדרך הנכונה לישיבה?

קודם כל רצוי לשבת כמה שפחות, ואם כבר נאלצים לשבת יש לקום מידי פעם למספר דקות, להסתובב מעט, למתוח את הגב ולהתיישב שוב. והישיבה עצמה חייבת להיות בצורה הבאה: שמירה על גב זקוף, כתפיים שמוטות, רגלים ישרות על הקרקע. כמו כן רצוי להכניס מגבת או כרית בין הגב התחתון למשענת הכיסא.

 

מהי הדרך הנכונה להתכופף?

להתכופף זה לא פעולה שמומלצת מלכתחילה, אבל אם כבר להתכופף אז רק בצורה הבאה: גב זקוף, ורק ברכיים מתכופפות. בהתחלה עשוי להיות מעט קשה לסגל את זה לעצמנו, אך ניתן בהחלט להרגיל את הגוף לפעולה זו.

במידה והגב העליון כבר תפוס ניתן להקל עליו במגוון דרכים טובות כגון:

  • טיפול בפיזיותרפיה
  • טיפול תרופתי של משככי כאבים ונוגדי דלקת לא סטרואידים, עם או בלי מרשם, בהתאם לעוצמת הכאבים והוראת הרופא
  • משחות
  • עיסוי
  • אמבטיה חמה

במידה וכל אלה לא עוזרים, יש לפנות לרופא לאבחון וקבלת טיפול מתאים ויעיל יותר.

 

לסיכום:

  • גב עליון תפוס זה תופעה מוכרת שמטרידה הרבה מאוד אנשים. למעשה אין מושג כזה 'גב עליון תפוס'. מדובר בגב עליון כואב שמוגדר בפי אנשים כגב עליון תפוס בגלל תחושת התפיסות שלו.
  • הגורמים העיקריים לגב עליון תפוס הם: ישיבה ממושכת מידי, יציבה לקויה, העדר פעילות גופנית, ומאמץ פיזי מופרז.
  • לרוב גב עליון תפוס לא מסוכן. אך במידה ותחושת התפיסות נמשכת מעל לשבועיים, או שהיא מקרינה לאזורים נוספים כמו חזה וידיים, יש לפנות לרופא במטרה לשלול בעיה בלב או ריאות.
  • גב עליון תפוס ניתן למנוע באמצעות: הקפדה על פעילות גופנית, יציבה תקינה, ישיבה והתכופפות בצורה נכונה, והימנעות ממאמץ פיזי מוגזם.
  • ניתן להקל על גב עליון תפוס באמצעות: טיפול בפיזיותרפיה, טיפול תרופתי, משחות, עיסוי או אמבטיה חמה. במידה ואלו לא עוזרים יש לפנות לרופא.

שאלות נוספות

לרוב הגב אמור להשתחרר מעצמו תוך שבוע או שבועיים ואין צורך לפנות לרופא, אך אם עד אז זה לא עובר יש לפנות לרופא.
כן. במהלך ההיריון עובר הגוף הרבה שינויים פיזיים והורמונליים שעשויים לגרום לתחושת גב עליון תפוס ונוקשה.
יותם ארבל
יותם ארבל

את כאבי גב התחתון הכרתי עוד בילדות, ולאחר תקופת התמודדות לא פשוטה החלטתי שלא עוד.
אני אעשה הכול כדי למנוע את הסבל הזה מאנשים באשר הם.
את כל שיטות הטיפול הרבות שלמדתי לעומק, ואת כל הידע על דרכי ההתמודדות עם כאבי גב שרכשתי לעצמי, אני גאה ושמח לחלוק איתכם הגולשים, וכהיום אני גם יודע לכוון אתכם לטיפול המתאים עבורכם במטרה לסלק ממכם את הכאבים העזים, ולהשיב את חייכם למסלול התקין.

אומרים די לסבל, מותירים מאחור את כאבי הגב, וחוזרים לתפקוד מלא!

השאירו פרטים!!!
פוסטים אחרונים

אומרים די לסבל, מותירים מאחור את כאבי הגב, וחוזרים לתפקוד מלא!

השאירו פרטים!!!